Open a larger version of the following image in a popup:
Imagem Name: Leonilson-4@EdouardFraipontemail.jpg

Leonilson (1957 - 1993)
Redemoinhos, 1984
acrílica sobre lona sem chassi
[acrylic on unstretched canvas]
[acrylic on unstretched canvas]
140 x 200 cm
55 1/8 x 78 3/4 in
55 1/8 x 78 3/4 in
0690
© artista [the artist]
USD 200,000.00 [+ VAT/import duty if applicable]
A obra Redemoinhos, de Leonilson, é uma das peças emblemáticas de sua produção, especialmente no contexto de sua investigação sobre memória, tempo e identidade. Inserida em um momento de transição em sua trajetória, a obra antecipa o tom mais introspectivo e delicado. Com traços circulares e formas que evocam o movimento da água, Redemoinhos simboliza o turbilhão emocional e existencial que atravessa sua obra, refletindo a constante fluidez da memória e a inevitável passagem do tempo. Leonilson transforma a superfície em um campo sensível de afetos, em que o gesto poético substitui qualquer narrativa direta. Como em grande parte de sua produção autobiográfica, Redemoinhos atua como um espelho íntimo da condição humana que é frágil, mutável e profundamente marcada pelas ausências e afetos do vivido.
[Leonilson’s Redemoinhos [Swirls] stands as one of the most emblematic works of his career, particularly within the context of his exploration of memory, time, and identity. Created during a transitional phase in his artistic journey, the piece anticipates the more introspective and delicate tone that would come to define his later work. With circular marks and forms that evoke the movement of water, Redemoinhos symbolizes the emotional and existential turbulence present throughout his practice, reflecting the constant fluidity of memory and the inevitable passage of time. Leonilson transforms the surface into a sensitive field of emotion, where poetic gesture replaces direct narrative. As with much of his autobiographical work, Redemoinhos serves as an intimate mirror of the human condition—fragile, ever-changing, and deeply shaped by absence and the affective traces of lived experience.]
Exposições
1985. Brasilidade e Independência. Foyer do Teatro Nacional, Brasilia; Museu da Casa Brasileira, São PauloLiterature
DIAS, Ana Lenice e CLEMENTE, Gabriela Dias; Leonilson - Catálogo Raisonné Vol. II (1981 - 1989), São Paulo: Projeto Leonilson, 2017, pag. 168 Catálogos: Olivío Tavares de Araújo (org.) Brasilidade e Independência. São Paulo: Ministério da Cultura / Galeria São Paulo / IBM Brasil, 1985. Jornais: Odosvaldo Portugal Neiva, Leonilson, o figurativo da transvanguarda. Diário do Nordeste, Fortaleza, 28 Março 1985. Produção acadêmica: Carlos Eduardo Riccioppo Freitas, Leonilson, 1980-1990, 2010.Luisa Strina Mailing List
Inscreva-se
* denota campos obrigatórios
We will process the personal data you have supplied in accordance with our privacy policy (available on request). You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.