Luisa Strina
Skip to main content
  • Menu
  • Home
  • Artists
  • Exhibitions
  • Videos
  • Viewing rooms
  • About
  • PT
  • EN
Menu
  • PT
  • EN
Anna Maria Maiolino
b. 1942, Scalea, Italy
Lives and works in São Paulo, Brazil

Anna Maria Maiolino b. 1942, Scalea, Italy
Lives and works in São Paulo, Brazil

  • Biography
  • Works
  • CV
  • Exhibitions
  • Video
  • Publications
Open a larger version of the following image in a popup: Anna Maria Maiolino, Sem Título, da série Grandes Ausentes, 2014

Anna Maria Maiolino b. 1942, Scalea, Italy
Lives and works in São Paulo, Brazil

Sem Título, da série Grandes Ausentes, 2014
gesso moldado
[molded plaster]
Ø 45 x 7 cm
Ø 17 3/4 x 2 3/4 in
19297
© artista [the artist]
Enquire
%3Cdiv%20class%3D%22artist%22%3EAnna%20Maria%20Maiolino%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22title_and_year%22%3E%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_title%22%3ESem%20T%C3%ADtulo%2C%20da%20s%C3%A9rie%20Grandes%20Ausentes%3C/span%3E%2C%20%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_year%22%3E2014%3C/span%3E%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22medium%22%3Egesso%20moldado%3Cbr/%3E%0A%5Bmolded%20plaster%5D%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22dimensions%22%3E%C3%98%2045%20x%207%20cm%3Cbr/%3E%0A%C3%98%2017%203/4%20x%202%203/4%20in%3C/div%3E
Se nos anos 1970 o negativo se expressa numa cartografia afetiva-espacial, agora com as séries À sombra do outro; É o que falta; Ausentes; Outros, objetos escultóricos de cimento moldado, trabalhos em processos, iniciados em 1993, o negativo é corpo da obra. Os títulos destas obras referem-se à existência do oposto, o positivo ausente, o que se separou do negativo. Eles formavam um só corpo em um dado momento do processo da execução da escultura moldada. Portanto esta obra incorpora o processo de trabalho: o molde, a matriz. Constroem-se estas obras matriciais dignificando o que é esquecido, a matriz destruída no processo de moldagem na hora que vem a luz, o positivo. Agora, o negativo é elevado a estatuto de obra de arte e com toda primazia. Estes trabalhos ocos, repetidos, também são uma aproximação ao culto cavernicolo, o culto do princípio feminino, um resíduo da obsessão aborígine da humanidade de refugiar-se em alguma gruta do ventre materno da terra – aquela que alimenta e que nos acolhe depois da morte. Afinal, podem-se fazer inúmeras analogias importantes entre o oco da matriz do molde e a greta da terra, enquanto geradoras. De toda forma, o princípio destas para o devaneio das metáforas é o mesmo: a argila – a terra. Anna Maria Maiolino, 1996
Previous
|
Next
7 
from  11

LUISA STRINA

Rua Padre João Manuel, 755

01411-001 São Paulo, Brazil

Monday to Friday, 10am–7pm
Saturday, 10am–5pm

+55 11 3088–2471

contato@luisastrina.com.br

Youtube, opens in a new tab.
Instagram, opens in a new tab.
Join the mailing list
Artsy, opens in a new tab.
Privacy Policy
Manage cookies
Copyright © 2025 Luisa Strina
Site by Artlogic

This website uses cookies
This site uses cookies to help make it more useful to you. Please contact us to find out more about our Cookie Policy.

Manage cookies
Accept

Cookie preferences

Check the boxes for the cookie categories you allow our site to use

Cookie options
Required for the website to function and cannot be disabled.
Improve your experience on the website by storing choices you make about how it should function.
Allow us to collect anonymous usage data in order to improve the experience on our website.
Allow us to identify our visitors so that we can offer personalised, targeted marketing.
Save preferences
Close

Luisa Strina Mailing List

Subscribe

To be the first to know about our exhibitions, viewing rooms, events, and more, sign up for our Newsletter.
SIGNUP

* denotes required fields

We will process the personal data you have supplied to communicate with you in accordance with our Privacy Policy. You can unsubscribe or change your preferences at any time by clicking the link in our emails.