Alexandre da Cunha
b. 1969, Rio de Janeiro, Brazil
Lives and works between São Paulo, Brazil, and London, England
Vortex (Blue eye), 2023
esfregão, corante e tela
[cleaning mop, fabric dye and canvas]
[cleaning mop, fabric dye and canvas]
70 x 70 x 4 cm
27 1/2 x 27 1/2 x 1 5/8 in
27 1/2 x 27 1/2 x 1 5/8 in
20263
© artista [the artist]
O centro da prática de da Cunha é o ready-made. Especificamente, como o ready-made é afetado pela narrativa, pela história e pelos resultados do trabalho. Na obra de Alexandre, o desenho e a função originais de um objeto perduram na escultura: um esfregão pode ser transformado em tapeçaria, mas a narrativa do objeto permanece na obra. Desta forma, as esculturas de da Cunha constituem um microcosmo que preserva a realidade histórica e econômica do objeto original.
Central to da Cunha’s practice is the ready-made. Specifically, how the ready-made is affected by narrative, history, and the results of labour. In da Cunha’s work, an object’s original design and function endures within the sculpture: a mop can be transformed into a tapestry but the narrative of the object lives on in the work. In this way, da Cunha’s sculptures constitute a microcosm which preserves the historic and economic reality of the original object.